måndag, mars 22, 2010

Hingstar och Tigrar

Visst råder det delade meningar och romantisk föreställning om hingstar och att erhålla unghingstar okastrerade. Vilket sedan på sina håll vållar en rad problem. Hingsten själv måste hållas skild från andra hästar och kanske blir stressade orolig om ston och andra hästar finns i hans närhet.

Det här går att läsa på Agrias sida:
Den sprider oro och oljud i stallet och utvecklar lätt ett beteende som innebär ökad skaderisk för hästen själv. Många hingstar blir svårhanterliga Kastration är numera ett enkelt och tämligen riskfritt ingrepp. Tidig kastration på halvblodshästar är att rekommendera

Jag märker också att det finns en oro bland de personer som har sina hästar i närheten av en hingst. Vilket är onödigt att utsätta sin omgivning för om man inte ska matcha fram en godkänd hingst, vilket är både dyrt och arbetsamt.

Nä, det blir nog en valack av Raring. det var ju därför jag köpte honom. För att jag vill ha en lugn fin valack som går att hantera i alla lägen. Det bästa förutsättningarna för det är ju om han blir valack.

Så får det bli.

Och så till fadderiet för världens tigrar. Jag är numera fullt betalande fadder och har fått en liten gåva från WWF. Det ger jag till någon av mina brors döttrar.



I kväll blir det stallträning för Ludde och Raring!

Inga kommentarer: