tisdag, november 10, 2009

Update!

Jag blir glad när jag får veta att några av er som läser min blogg undrar vad som hänt eftersom jag inte uppdaterat den på en vecka. Fy, på mig att jag slarvar...

Nej, det har inte hänt något annat än att jag har haft häcken full. Men jag ska gör en kort summering av den senaste tiden.

Tidigare i kväll ringde Mia som tidigare ägde Lyckan. Kul, tycker jag. Hon har Angola hemma just nu. Angola är mamma till Ludde samt att hon har köpt ett fölstot efter Angola. Det är därför Angola har varit hos dem tillsammans med fölet och snart är det dags att skilja dem åt vilket innebär att Angola åker tillbaka till Köping. Jag ska verkligen försöka komma iväg till Mia för att få se Luddes mamma innan hon åker hem igen. Mia beträttade också att Lyckans uppfödare vill höra av sig till mig för att se hur det är med Lyckan. Hoppas de gör så för det vore roligt att få prata med dem.

Jag vet inte vad det är med Acacio men jag måste vara helt såld på den hästen eftersom jag och Ullis omger oss av inte mindre än tre avkommor efter honom. Och så Raring förstår som är efter en helt annan linje. Men Lyckan, Balans och Ludde är alla efter Acacio i första eller andra led.

Jag ska banne mig också ta mig kragen och åka till Askö stuteri för att kolla in Acaio.

men... tillbaka till vad som hänt den senaste tiden.

Det här är jag och så här ser det ut just nu på jobbet - jag pratar mestadels i telefon. Det är rätt mycket annat som också händer inför jul och så...


Som att vi har personalfest och Linda på jobbet dekorera med lysande figurer, fast det var bara förfesten... the real party var i Magasin 9 i frihamnen med både Charlotte Perelli och Amnda Jensen på scen. TV4 slår att på stort när det är personalfest...hihihi


Och så den största händelsen - LUDDE och RARING har kommit hem. De bor numera i sin nya lösdrift. Den skulle undersökas i minsta detalj när de kom hem. Hälsas på de andra hästarna i hagarna runt om. Klättras i lerhögen och givetvis rulla sig. In i nya ligghallen och ut igen.

Alltså...de är så sköna de här grabbarna. Men att komma hem betyder också allvar. Nu börjar träningen för det vuxna livet. Vi har besökt ridhuset, sent på kvällarna har vi gått in och bara träna på att ledas och lyssna för start och stopp. Snart kommer nästa steg... Uffe Tesch har varit helt fantastisk hittills med att se till att våra hästar har det bra. Det finns troligtvis inget bättre ställe att ha sin hästar på än Kvarnnibble gård. :-D




















Hela tiden när grabbarna bekantar sig med nya lösdriften så höll deras nya haggranne noggrann koll. Inget får undgå Lyckan, hon håller koll på alla sina och här kom det nya individer och bara flyttade in hur som helst... WHAT!




Träningen med Balans och Lycka går som på räls och har faktiskt gjort det hela hösten. Snart är det upphåll och jullov då blir det lite vila i Hästfabriken och alla hästar får ägna sig åt lättare verksamheter. Jag och Ullis är också lediga en del över jul vilket ger oss möjlighet att komma ut i skogen lite mer. Nu är det så kolsvart när vi kommer hem på kvällarna efter jobbet.

Bilderna på Balans och Lyckan kanske inte är de bästa, när ska jag lära mig att det inte funkar att foto med blixten i ridhuste - typ, aldrig - men..

Balans blir bara bättre och bättre, är inte lika bulkig längre som när hon kom. Går att kommunicera med på ett annat sätt samt att vi snart kan svänga höger utan större problem. med glimten i ögat brukar vi kalla Balans för Lisbeth Salander, och då ska man veta att det är en komplimang från mig.



Lyckan är helt otrolig. Klickar mer och mer för varje dag. Nu har Ullis börjat jobba med galoppslutorna hos Traudi. Traudi som för övrigt är helt otroligt rolig att träna för. Hon har hållt sin plan med Lyckan från dag ett och sa redan tidigt i våras - Ta det lugnt till november sitter galoppen och vi har börjat jobba mer avancerat då och det stämmer på punkt och pricka... HÄRLIGA LYCKAN!


TRÅKIGT! Att vår fina fina vänner Anki och hästen Leena har flyttat till Ekerö. Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för de där. Vi hjälpet Anki med flytten och de har hamnat på ett jättefint ställe.


Ullis åker ju dit numera och hjäper Anki med träningen där.


Snart är det Stockholm International Horse Show i Globen och vi ska vara där hela helgen - TOPPEN! Vi sitter på pressläktaren om ni vill hålla utkik efter oss. :-D

...

Inga kommentarer: