måndag, juli 13, 2009

Crullis på långa tyglar!

Long Reining, eller på långa tyglar. Jag tycker Tessan som står uppstallad på Kvarnnibble är rolig. Hon jobbar jämt med sina hästar och funderar ut lösningar på hennes träningar.

Nyligen har hon varit på kurs eller nått åt det hållet i Long Reining. Hon är överlycklig. Hennes ena häst Vegamix har problem med ryggen och den andra Crullis är en unghäst. Nu ska Tessan prov Long Reining med sina två pållar. Då jobbar man med sin häst från backen och har extra långa tyglar. Hästen slipper på så sätt en ryttare som inverkar på ryggen och den får lära sig att bär sig själv i fler olika gångarter, jag tror att det är något sådant. I går visade hon mig i ridhuset hur det funkade med Crullis. Kul att se, inget jag kommer att prova på den närmsta tiden.

Men jag tycker Tessan är superduktigt med sin hästar eftersom hon alltid jobbar och stimulerar dem med uppgifter. Nu hoppas jag det går bra med långa tygelabetet och så kanske hon kan få lära mig lite mer vid ett anat tillfälle!

Go Tess go!

Här, måndagmorgon, det är dags för Crullis att jobba på långa tyglar igen!


Det går att läsa fäljande om Long Reining:
Ett arbete som är utvecklande för både häst och människa är arbetet där man går på marken i höjd med hästens kruppa och har sina händer förbundna till hästens huvud med långa tyglar. Man eftersträvar en lätt kontakt, arbetandes på eftergiften, där hästen på egen hand utför stärkande arbete upp till skolorna ovan mark.

:-)

Inga kommentarer: