torsdag, juli 30, 2009

Mamma Mu:s barn är nyfikna

I en av hagarna på Kvarnnibble håller det här gänget till. Oj, så söta! Kalvarna är också så sjukt nyfikna. De får mig att dra parallellen till människan, som också av sin natur är sjukt nyfiken (undantaget några få). Jag är nyfiken, jag tycker det är roligt att vara nyfiken och jag vet att min nyfikenhet retar vissa, vilket också är kul.

Det är som om det är fult att vara nyfiken ändå är alla (nästan) det, men av någon konstig andledning förnekar de flesta sin nyfikenhet. Ja, om de inte är en nyfikenhet av det mer akademiska sättet. Jag vill veta hur man bygger en bro till månen. Då är nyfikenheten okej.

Men om du bara allmänt vill hålla redan på saker och ting, det som kallas skvaller, då är det tabu. Det är ungefär som om du frågar vad folk läser för tidningar - ingen läser Se och Hör eller Hänt extra, likförbannat är det dom tidningarna som säljer bäst - konstigt.

Kalvarna i hagen de är i alla fall sjukt nyfikna och verkar inte ha några som helst problem att visa det. Men dom är inte bara nyfikna, dom är också så sköna när de lugnt ligger och idisslar. Nyfikna och lata - kanske är kossorna mer släkt med människan än vi tror!





Onödigtvetande är att valar idssalar också, å andra sidan idisslar valar inte då de har animaliska ämnen som föda.

:-)

Inga kommentarer: