torsdag, augusti 07, 2008

Hästtidningarnas Fem-i-topp-lista

:-D Equipage
Jag tycker om att läsa chefredaktören Camilla McCarthys inledning i tidningen. Inte för att jag alltid håller med henne utan för hon skriver bra, fängslande och roligt. Equipage är i mitt tycke och smak den hästtidning som är i särklass roligast att läsa just nu. Som en påse Gott & Blandat. Bra reportage varvat med tips och listor.

Den handlar inte heller bara om hästar och ridsport, utan också om annat som exempel Gunillas shoppingtips och lite härliga recept. Självklart gillar vi hästtokiga att få ett lipgloss-tips från Lancôme, eller uppslaget med sminkskola. Även om jag inte gillar Make Up Store så är det en bra mix. Men det bästa med blaskan är ändå att den har bra reportage med dressyrskolor, bra illustrationer och begripliga förklaringar hur hoppövningar fungerar. Lisens och Peders intervju bjuder oss på kändisknäcket. Perry Wood, jag ska sno hans tips rakt av. Dessutom är den just nu Sveriges snyggaste hästtidning. Det finns mycket mer bra att skriva om Equipage men jag är rädd för att redaktionen blir för malliga då. Equipage är min tidning och jag vill inte missa ett nummer. Tur att det har en hemsida.

:-)Hästmagazinet
Visst gillar jag Hästmagazinet, för lång och trogen tjänst, fast jag blir sällan imponerad eller fastnar aldrig för chefredaktör Robert Solins inledning. Det är lika bra att ta tjuren vid hornen. Det finns tre saker jag RETAR mig på vad det gäller tidningen, bagateller men ändå. Det första har jag redan nämnt, inledningen. Det andra, varför måste Hästmagazinet stavas med Z och det tredje, vem säger att den är Sveriges snyggaste hästtidning. Kanske har Robert Solin gjort en undersökning som visat på ett såndant resultat men det framgår inte på omslaget. Jag tycker ju att Equipage är den snyggaste tidningen. Så det måste ligga i betraktarens ögon. Visst det är löjligt av mig, men så är det. Tidningens bildsättning är rörigt och osnygg.

För det mest gillar jag innehållet, bra reportage om träning, så kollar du upp dina försäkringar osv. Kändisknäcket finns, sånt förgyller alltid. Agria får säga sitt och en Linda Bengtsson sminkar sig i stallet. Toppen tycker jag, varför gå runt och vara ful i ett stall. För oss som är singel - man vet aldrig när tillfället att träffa någon dyker upp. Och så lite tokerier om vikingabröllop, ja det funkar. Men jag tycker inte tidningen sticker ut, nej Hästmagasinet ältar. Och jag har nu läst den i flera år. Jag ska fortsätta köpa Hästmagasinet för jag blir glad när jag ser ett nytt nummer i butikshyllan, fast jag köper inte varje nummer.

:-) Häst&Ryttare
Det som är bra med Häst&Ryttre är att det råder ingen tvekan om att det är en medlemstidning. Det syns! När man sedan vet att det är Svenska ridsportsförbundets medlemstidning kanske man kan kräva lite mer struktur och högre status. Tidningen är väldigt rörig och det finns inga givna sidor. Det är från gång till gång, så känns det iallafall.

Sidorna ”Nytt från förbundet” borde lättas upp lite, göras mer lättläsligt och lite roligare. Bara ordet förbundet är så tråkigt och får en att hoppa över till nästa del. Bra är när tidningen ger handfast tips på ridövningar och illustrerar med bilder. Trots allt tycker jag tidningen är charmig och jag blir faktiskt glad när jag får den, vilket jag inte fått på ett tag. Så jag har mejlat och tjatat, jag vill ha, jag vill ha. Naturligtvis var det mitt eget fel att jag blev utan eftersom jag inte har adressändrat rätt. Nu har redaktionen lovat att jag ska få den. Toppen, för jag ska fortsätta läsa Häst&Ryttare och jag kommer bli barnsligt förstjust när jag får den i brevlådan.

:-I Hästfocus
Lite då och då köper Hästfocus och jag blir lika ljummen varje gång. Jag tänker jag ska ge den en chans till. Nä, den här tidningen vänder sig inte till mig. Gillar man Western och Monty Roberts, då är tidningen toppen, inget för mig. Men jag är dubbel, för Hästfocus har spännande reportage, tandspecialare, hur fungerar det i hästens mun med olika bett och juni/julinumret om hovslagarna som använder löpband. Nämn en hästägare som inte haft hovproblem någon gång.

Däremot är tidningens lay-out tråkigt. Helhets intrycket är att tidningen har mycket fokus på hästhållning (vilket jag gillar), western och hantering, lite fokus på tävlingar och reportage med gnista och glans. Kanske lite tips om hur du bäst får din westernkläder att glittra och glänsa eller hur du gör din Dolly Parton-frissa till nästa countrydanskväll. Troligtvis fortsätter jag köpa ett enstaka nummer då och då, för jag vill veta hur man bäst lagar hö eller hur jag stärker kommunikationen mellan mig och hästen. (Det är mitt yrker för övrigt, kommunikatör)

:-? Ridsport
Konstigt nog läser jag aldrig Ridsport, jo ibland på webben. Fy, skäms på mig. Jag ska börja läsa blaskan så jag även kan tycka till om Ridsport. Promise.

:-/ Travguiden
En tidning jag borde läsa mer och lära mig ett och annat av är Travguiden, eftersom vi är ett gäng, på tre stycken, på jobbet som har börjat spela på travet. Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att sätta mig in i travvärlden, så någon stor vinst lär det inte bli för mig/oss. Men det är klart, det är ett trevligt sätt att umgås på.

BONUS!
:-( OS-Guiden (Aftonbladet)
Och sist kommer jag till sorgebarnet OS-Guiden (Aftonbladet). Så här tänkte jag, nu måste jag bara följa ridsporten under OS. Det blir jobbigt att alltid ha Internet i närheten, jag bor inte så att jag har webben och tv ihopkopplat, (det är en tidsfråga) varpå jag köpte mig OS-Guiden (Aftonbladet). Men! Jösses, vilken rörig och ful guide. Jag hittar ingenting och är nu skitarg på den här tidningen, den hamnar direkt i pappersinsamlingen.

7 kommentarer:

M sa...

ja OS-guiden var rätt så klurig såg ja men en barnlek om man jämför me alla dom 3.2 miljarderna med hemsidor som har startats i samband me OS. De e sjukt! Och där hittar man aldrig det man vill hitta:S

Anonym sa...

Håller vekligen med om att Equipage är bästa hästtidningen! :o) Bra smak!

Unknown sa...

Japp, Casanova, jag håller med dig 100% Men var kan jag se all hästsport som komma skall. Ridsport - är det bra? Så du var i Falsterbo :-) håller du i vodkan i vip-tältet snästa gång eller bjuder du? Rid väl! Liljavill

Anonym sa...

Moa, kul att du också gillar tidningen. Såg på din hemsida att du målat hönshuset, fint:-)

Anonym sa...

För mycket trams för min smak i Equipage och Hästmagasinet (som dessutom har den klart fulaste grafiska profilen, de borde skämmas), köper ingen av dom. Läser mest Ridsport men blev glatt överraskad av Hippson Magazine.

Anonym sa...

Stallmagasinets inledning i senaste numret måste du ha missat. Den var skitkul!!

Anonym sa...

Stallmagasinet är helt klart det bästa tidningen om jag får tycka;)Ridsport innehåller mest resultat och är nog roligast för aktiva tävlingsmänniskor. Men om man vill lära sig mycket om det mesta så är stallmagasinet helt klart bäst. Kolla in hemsida stallmagasinet.com den uppdateras varje dag.