lördag, augusti 23, 2008

Inte dressyr-OS direkt men snygga hästar

Jag åkte med Anna till Enskede i dag. Hon och Pigge tävlade i LB:2, varför?
Jo, för hon hade anmält sig till fel klass, normalt tävlar de i LA. Men det gjorde inget det är alltid bra träning att åka och tävla. Det var många fina hästar där idag. Väldigt roligta att se. Jag satt på läktaren och suckade, kollade på olika typer av hästar. Fantiserade om vilken typ som passar mig och hur det ska se ut när jag ska tävla.

För mig är det också bra träning att hänga på. Dels för att jag får öva mig att plåta hästar under tävling, det är svårt, dels ger det även mig övning att ta mig fram på en tävlingsplats.

Är man inte van att åka iväg med sin häst och tävla dressyr är det mycket att tänka på. Verkligen mycket. Det gäller att planera, planera tiden och gå igenom upplägget. Det ska anmälas, vaccineras, ryttarlicenser, tvätta häst, knoppa man, smörja sadel och träns. Allt ska packas ihop, det måste finnas vatten, mat. Transporten ska vara godkänd osv. På plats ska det anmälas, visa upp alla intyg, du får inte lasta ut i grimma, gott uppförnade, följa alla ridregler som gäller, ha rätta kläder, sätta upp håret, vet hur långt ditt spö får vara och vilka sporrar du du ska ha. Du måste ha pluggat på ditt program, veta när du får komma in på framridningen. Vara vaken när det är din tur att tävla osv osv. Det är mycket jag inte nämnt. Och då är det här bara en lokaltävling på lägsta nivå. Man kan förstå varför det är bra på att åka iväg och skaffa sig rutin.

Och allt är detta för att kliva in på tävling rida ett program som är över på fem minuter. HA HA HA det gäller att ha ett brinnande intresse.

Här är Anna och Pigge på framridningen.

2 kommentarer:

Catrin sa...

Jag har varit sjuk h3ela helgen. Annars skulle jag ha följt med till Enskede. Ville gärba se anna rida

Unknown sa...

Synd, det hade varit supertrevligt. Vi träffade också Siv där. :-)