torsdag, september 18, 2008

Annika och Agata

Självklart ska man försöka rida fler gånger i veckan även om man inte har egen häst. En gång i vecka på ridskola räcker verkligen inte om du vill ut på tävlingsbanan.

Min parhäst Annika har börjat rida en ny häst, Agata. Jättekul tycker jag. Efter så många år på Håbo Ridklubb är det dags för henne att få fortsätta utvecklas på en privathäst. Dessutom passar de väldigt bra ihop. Agata är ett 15 årigt sto som kan en hel del.

Känns roligt. Agata står bara tio minuters skritväg från Rurik och Pigge. Förhoppningsvis kan vi rida tillsammans, anlita instruktör ihop, eller varför inte åka i väg till någon bra tränare. Om man vill komma vidare med sin ridning kan man inte bara harva runt på en ridskola, det kan vara bra ett tag och en gång i veckan kanske. Men sedan tycker nog jag att man måste hitta andra alternativ. I alla fall om målet är tävling och klara högre klasser.

Just nu känns det väldigt svårt att få den utvecklingsmöjligheten på Håbo Ridklubb. Det verkar inte ha utrymme för att åka ut och satsa på tävlingar. Synd för jag tror det skulle strärka klubben.

Jag tycker det är jätteroligt att åka iväg på dressyrtävlingar. Därför är det jättebra att Anna Lauritsen låter mig tävla hennes hästar Rurik och Pigge. Jag kanske ska ta med mig Pigge ut på sista allsvenska tävlingen i oktober, skoj.

Men själv går jag i föl-köpar-tankar. Och jag ska faktiskt på onsdag åka till Orust och kolla på ett hingstföl. Han är bra fem månader, my good. Jag vet att det låter vågat. Men jag måste prova på, se det som ett livsprojekt. Runt omkring mig finns massor av duktiga personer som jag kan fråga om hjälp.

Jag kommer självklart återkomma om mitt hästköp. Och det är en stilig pappa fölet har.

Ikväll red Annaika på Agat för andra gången. Jag åkte givetvis dit och tittade.


Inga kommentarer: