onsdag, september 10, 2008

Duktiga Blomman och Pigge

I kväll var det första gången jag red Pigge ett helt pass för mig själv. Jag var lite nervös, visste inte riktigt hur det skulle gå. Han är ju, om möjligt, ännu större häst än Rurik. Ett jätteskepp att hålla ihop. Svårt för mig att förklara men, han ligger på fast kliver inte riktigt på av egen maskin. Det tog ett tag att få igång honom.

Men jag måste ändå säga att det till sist gick bra. Mycket bättre än jag trodde det skulle gå. Efter som jag inte känner till hur han var att rida började med att stämma av framår och stanna. Sedan jobbade vi med serpentinbåga med övergångar på medel-linjen. Öppna längst långsida mot spegeln och övergånga mellan bokstäverna på fyrkanten, korta upp traven och öka, korta upp och öka. Galopp på volterna och avslutade med att lägga ner honom i lättridning.

Och det kändes riktigt bra för att vara förta passet. Nu ser jag redan fram mot nästa gång som är på söndag. Då ska jag tänka ut en plan för den timmen.

Efteråt gick jag ner till Ullis och tittade på när hon longerade Blomman, Blomman som bara är tre år och ännu en liten bebis. Han är ju så gosig. Verkar vara jättesnäll och trevlig. Han var också superduktig på linan. Det är mycket i huvudet på en treåring, så det var en prestation för honom ikväll eftersom han för första gången fick känna på att vara lite inspänd.

Här är Blomman nöjd efter sin kort och (för honom) intensiva kvällsträning.

Inga kommentarer: