lördag, november 08, 2008

Anki von Grunsvens VM-hästs avkomma

Jag vet inte men inledningen i följande säljtext i en annons känns långsökt:
"Stor mörkbrun ståtlig valack 172. Efter Armstrong som är efter Ramiro Z - Zaire som är efter Le val Blanc, Anki von grunsvens VM häst. Mörk brun med bläs gott MSV/LA men skall nu bara gå lägre klasser - LA dressyr och 110 hopp, en häst att ha kul med! Han är stark i psyket och behöver därför någon som är konsekvent i sina handlingar. Måste bort OMGÅENDE pga av att vi har för många hästar i stallet att rida. Går ner rejält i pris vid SNABB affär!"

Wow, tänker jag och svara jättesnabbt. Utgång pris är 85 000 ex moms. Jag är intresserad och kan ta den snabbt eftersom jag letar häst och har en box. Men då vill jag ha ner priset rejält.

Lika snabbt får jag svar. Bra vi kan gå ner till 72 000, kan du hämta den på söndag?

VA!!! Söndag, det känns nästan desperat. Och är 13 000 en rejäl sänkning? Nej, i min värld är det inte det utifrån dessa förutsättningar.

Det skickas ett par mejl mellan oss. Och jag fattar att det är en kanon häst. Låter så och den ser fin ut, allt det där. Får veta att den har varit behandlad för knäledsinflammation 2007, det är borta nu och friröntgad. Och tydligen väldigt vanligt för hästar som tävlar i så höga klasser, det gör man hela tiden, enlig säljaren. Det är bra, då har vi rätt ut det. Får också veta att priset för honom är väldigt lågt, eftersom han är av toppstam och att han är ett riktigt kap. Allt det här förstår jag och tror med all säkerhet att det är så. Det är en bra häst med fin stam som gillar att tävla. BRA!

Det jag inte förstår är om man nu sätter ut en häst för 85 000 kronor är det ju det pris de vill sälja hästen för. Jag är inte intresserad av de egentliga kostnaderna, det är 85 000 som står i annonsen. Varför är priset då 85 000?
Min fråga blir nu, är den rejäla sänkningen, ur säljarens perspektiv, från det han ”egentligen” borde kost ner till 72 000, eller om det är från 85 000 till 72 000. Det är ju bara den mellanskillnaden jag är intresserad av.

Under ovanstående omständigheter tycker jag att en rejäl sänkning i en sådan här affär (om man nu överhuvudtaget går in i den) är ner till 40 000. Jag blir ju som spekulant onekligen lite misstänksam när man marknadsför en häst med en kanon stam, den MÅSTE BORT för den får inte plats, man sätter ett pris som är väldigt mycket längre än det man säger att den är värd, en har varit behandlad (även om det tillhör vanligheten). Nu ska han bara gå i lägre klasser. Varför väljer man att sälja just honom? Och går man ut med snabb affär lika med en rejäl sänkning är det vad som gäller. Visserligen kan man tycka att jag är oseriös som tänker snabb affär mycket häst. Men det är ju köparens marknad just nu. Lite konstigt tycker jag att det känns. Jag tänker inte köpa honom för 72 000 ex moms, möjligen för 40 000 ink moms.

Men visst sjutton är det en fin häst.


Bilden är hämtad från deras annons. www.equippa.se

Inga kommentarer: