lördag, oktober 11, 2008

Kishti Tomita och Hästfocus

Allt är som bortblåst. När jag för ett tag sedan kritiserade tidningen Hästfocus för att vara tråkig - tar jag tillbaka ALLT nu. I morgon kommer Kishti till mig och ska rida. Det vill Hästfocus uppmärksamma. Jag ska även skicka artikeln till vår lokaltidning Ena-tidningen. Anna som jobbar där är riktigt trevlig och har fattat galoppen, he he he... Mälardalens ridskola lånar ut häst till Tomita, dom har också fattat galoppen...

Vi får se hur det blir i morgon. Just nu sitter jag och läser om grundutbildningen för unghästar. Mycket intressant eftersom jag snart får hem Raring.


Här är Kishti och Tony Irving från Kristallens PK.

Tony kan man för övrigt se i kvällens Stjärnor på is, TV4. Och han är riktigt nervös, jag fick just ett sms av honom. Tänker inte skriva vad som står i det;-) men jag håller tummarna för Tony ikväll. Dock kommer jag inte se programmet eftersom jag ska på middag med Peter och min bästaste vän Mia Stalin. Hon har bokat bord på Grill Ruby i g:s Stan. Illmysigt illmysigt illmysigt... som Mia skulle sagt!

Idag har jag bland annat läst:
Målet för grundutbildningen har uppnåtts när hästen:
- är van vid alla de saker som förekommer i samband med dess användning (stall, ridhus, främmande omgivning, dressyr-, och hoppbana osv)
- blivit förtrogen med ryttarens hjälper och lärt sig lyda dessa. (framförallt vikts-, skänkel- och tygelhjälpor)
- fått så mycket förtroende, smidighet, kraft och uthållighet, att den kan gå lätt C-dressyr utan strörre misstag, en lätt C-hoppning på ett trevligt sätt och en lätt C-terrängritt i föreskrivet tempo. Källa: boken Unghästen av Reiner Klimke

Men steget ditt för Raring är långt, men hans matte måste redan nu börja rusta sig med kunskap. För plötsligt står vi där.Visst är han snygg, Raring, alltså;-).


Ha de gott nu. Vi hörs imorgon. Om jag inte kastar in ett någon om kvällen innan kuddläge intas.
c",)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar hästar!! :) Kolla gärna in min blogg! Vilken underbar blogg du har! :)

Anonym sa...

mysig blogg du har! rider själv sedan 6 år tillbaka :)

haha ja det vore ju najs ;D

Unknown sa...

Tack, det var väldigt snällt av er. Visst är det härligt med hästar;-)

Anonym sa...

Hästfocus är bra, oftast finns det någon artikel som just passar till någon. Den är inriktad till lite olika hästfolk. Ibland läser jag ut den på en 5 öring. LER.
helena

http://hovslageri.blogg.se/